zaterdag 26 oktober 2013

Een gesprek met … Marianne Cramer

Onlangs stuurde Mary Sjabbens mij een aantal vragen over mijn liefdesleven en het bedrijf dat mijn lief en ik enkele maanden geleden zijn gestart.
Hieronder leest u haar vragen en mijn antwoorden.
U bent wellicht nieuwsgierig naar andere vraaggesprekken die Mary eerder heeft gehouden.
Deze kunt u teruglezen via haar Blogsite: http://www.marysjabbens.nl/




 Dag Marianne, sinds een paar maanden ben je enorm verliefd. 
 Hoe en waar heb jij jouw liefde ontmoet?  

Mijn lief George (op Twitter beter bekend als @poeetweet / Karel Nooitgedacht) en ik hebben elkaar ongeveer een jaar geleden, 19 oktober 2012, via Twitter leren kennen. En zoals iedereen op Twitter wel weet heb je met sommige mensen weinig contact en met een aantal meer. En in de groep waar je meer contact mee hebt, is er dan weer een select groepje waar je veel contact mee hebt. In november kregen we meer contact, ook doordat ik met erg veel genoegen de blogs las die hij regelmatig op Twitter plaatst. De stijl van schrijven en de inhoud van de blogs sprak mij zeer aan, alleen “viel” ik soms over de taalfouten die er in stonden. Ik ben nou eenmaal een taalpurist en vind taalfouten storend. Toen ik George daar een keer via een DM, een persoonlijk bericht via Twitter, opmerkzaam op maakte, vroeg hij of ik eens naar de teksten wilde kijken. Half december ben ik daarmee begonnen en kregen we bijna dagelijks contact via DM en e-mail.
Dit resulteerde er uiteindelijk in dat George mij vroeg om mee te gaan naar het Blogbal op 12 maart 2013. Dit werd de dag dat we elkaar voor het eerst in het echt zagen en het sluimerende vuurtje van verliefdheid ontvlamde en we van elkaar gingen houden.
We hebben het een tijdje voor ons kunnen houden en er samen nog een verwarrend blogje over geschreven (Zie: http://seizoensgebonden.blogspot.nl/2013/02/twitteringen-speciale-editie-vi.html).
Maar er was geen houden meer aan, we hadden elkaar gevonden en dat mocht iedereen weten.



 Ervaar jij een probleem met jullie leeftijdsverschil? En anderen? 

In het begin wel, maar dat was voor we elkaar in het echt ontmoet hadden. George praatte mij dat steeds uit mijn hoofd en zag geen enkel probleem en hij heeft al die tijd gelijk gehad. Als je jong bent is een leeftijdsverschil van 10 jaar veel, als je wat ouder wordt merk je het veel minder. Het gaat ook niet om leeftijd, maar om wat je met elkaar beleefd en of de relatie goed is.
Leeftijd heeft ook weinig te maken met wat je samen kan doen.
Ik krijg wel eens opmerkingen over het leeftijdsverschil, maar weet dat de keus die wij voor elkaar gemaakt hebben een goede beslissing is geweest.



 In welk opzicht is jouw leven veranderd? 

In heel veel opzichten, waarvan het belangrijkste is dat ik nu voor het eerst sinds heel lang erg gelukkig ben. Ik heb rust gevonden, weet veel beter dan ooit tevoren hoe belangrijk dat is.
Wat ook veranderd is, is dat ik elk weekend naar Amsterdam ga. We bezoeken samen veel culturele evenementen, zoals bijvoorbeeld dichtersbijeenkomsten.
En ik heb ontdekt hoe leuk schrijven is en tijd gevonden om zelf ook te gaan schrijven.
Na het schrijven lezen we elkaars teksten en praten daarover, kijken hoe teksten beter kunnen worden.



 Jullie hebben sinds kort samen een bedrijf. Wat voor bedrijf is dat?  

Blogbuster is een online uitgeverij en publiceert teksten van beginnende schrijvers. .
Wij werken volgens het 'WeBlogUPay'-principe, waarbij lezers hun waardering voor de inzet van onze auteurs kunnen uitdrukken door op vrijwillige basis een financiële bijdrage te storten.
In eerste instantie gaan wij alleen online publiceren, maar bij gebleken succes zullen onze uitgaven te zijner tijd wellicht ook in papieren vorm verschijnen.
We zitten nog in de beginfase, dit houdt in dat we tot nu toe slechts teksten van ons beiden de wereld in hebben kunnen sturen.
We hopen het in de toekomst uit te kunnen bouwen tot een platform waar meer beginnende schrijvers hun teksten kunnen plaatsen.



 Waarom hebben jullie dit opgezet? 

George had twee jaar geleden al plannen om een soort online uitgeverij te beginnen om zijn roman Seizoensgebonden in eigen beheer uit te kunnen geven.
Dit heeft een paar maanden na onze ontmoeting, toen hij meer tijd kreeg om zijn plan ten uitvoer te brengen en wij hadden ontdekt hoe geweldig we elkaar aanvullen, zijn beslag gekregen.



 Waarin onderscheiden jullie je van andere uitgeverijen?  

Het voornaamste verschil is dat wij niet vooraf geld vragen om iets wat wij hebben uitgeven te kunnen lezen, maar vragen om vrijwillig bijdragen te storten voor ons werk.
Door op kleinschalige basis en online te werken hebben we een groot voordeel t.o.v. bestaande uitgeverijen, die met veel overheadkosten en een logge organisatie werken.
Je kan tegenwoordig immers overal werken waar je over een computer + internetaansluiting beschikt en dat maakt een bedrijfspand en ondersteunend personeel overbodig.
Wij hoeven uiteraard ook niet eerst te investeren in drukkosten voor boeken die wellicht tijden op de plank blijven liggen.
Dit alles maakt het relatief goedkoop om te publiceren en het gevaar dat de lezers weinig over hebben voor onze inspanningen nemen wij voor lief.
Ergo elke binnenkomende bijdrage is bijna pure winst en door relatief veel gelezen te worden, krijgen we in verhouding tot de kosten ook meer publiciteit voor onze schrijfsels.




 Wil je meer weten over Blogbuster? 

Een en ander valt te lezen op de thuispagina van Blogbuster: http://blogbusternl.blogspot.nl/2013/06/blogbuster.html 
Meer lezen? Onderaan deze pagina vindt u een directe link naar de inhoud van onze webstek.

Mary Sjabbens heeft George eerder dit jaar ook geïnterviewd. 
 Dat leest u hier:http://blogbusternl.blogspot.nl/2013/10/mijn-eerste-interview.html


Marianne Cramer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten